Dag 4 - Verven - 22 okt

22 oktober 2018

Vandaag was de eerste dag waarin we konden verven. Maar er moesten eerst wat voorbereidingen worden getroffen. Zo zijn Hidde, Abel en Mara naar een put gelopen om water te halen, terwijl Maud, Julia, Tim, Edwin en Jilke de wespennesten van de muren afkrabden. Toen dat gedaan was zagen we hoe Jbrahim, de lokale schilder, de verf met zijn eigen handen mengde met het water. Hij leerde ons hoe het moest. Toen kon het verven beginnen.

De vrouwen van de markthal verkochten de spullen aan de ene kant van de hal en wij schilderden de andere kant. Het schilderen ging dus gepaard met een flink geklets en een onaangename geur van vis op de achtergrond. Binnen 2 uurtjes hadden we de halve markthal geschilderd, alles moest wel 2 keer gedaan worden aangezien de verf niet goed dekte. Tegen die tijd

Iiep de temperatuur al op richting de 40 graden en moesten we wel stoppen.

Eenmaal aangekomen bij Allasan's huis (ook wel Villa Tolkamer) gingen we even uitrusten onder de boom. Marijke had een tas vol met babykleren, geschonken door 'Second Chance Shirts' uit Didam. Deze hebben we gekregen tijdens de inzamelingsactie op school. Met de tas op de rug liepen we heel Latriya door om de babykleren een goede bestemming te geven. Sommige mensen toonden hun blijdschap, anderen wisten niet hoe ze moesten reageren of schaamden zich voor hun armoede. Toch was het mooi om te zien hoe dankbaar ze waren met de kleren en het was duidelijk hoe erg deze mensen het nodig hadden.

Na deze mooie tocht door het dorp kwamen we weer aan bij villa Tolkamer. Hier had Moussou heerlijk voor ons gekookt. Zo kregen we rijst, groente en verse kip. Deze kip zagen we namelijk diezelfde ochtend geslacht worden, voor ons allen de eerste keer. Het eten smaakte heerlijk en met een volle buik keerden we terug naar ons verblijf.

Al met al was het een unieke, zinvolle en mooie dag die we niet snel zullen vergeten.

5 Reacties

1. Ineke Lammerts:
    23 oktober 2018
    Je kan aan Hidde zien hoe zwaar zo'n tas water is.
    Maar goed dat hij zulke spierballen heeft! Als jullie weer thuis zjjn denk hier dan eens aan terug en bedenk hoe goed wij het hier hebben. Wat een ervaring , doe er wat mee!!!!
  2. Ingrid brus:
    Wat ontzettend mooi !
    Hoe bijzonder om de zelf ingezamelde /verscheepte spullen uit te mogen delen aan mensen die het zo goed kunnen gebruiken 😍. Met de volleyballen van meneer Laan zijn ze ook zichtbaar blij !!
    En goed gewerkt 💪🏻💪🏻
  3. Jet Abdalla:
    23 oktober 2018
    Pffff jullie hebben hard gewerkt en dat in deze warmte💪💪
    Hartverwarmend zijn de foto’s ❤️
    Indrukwekkend allemaal!
    Succes en veel plezier!
  4. Floor:
    24 oktober 2018
    Zo trots op jullie!
  5. Danielle:
    24 oktober 2018
    Iedere dag kijk ik uit naar jullie mooie reisverslagen en indrukwekkende foto’s. Stralende gezichten in een totaal andere wereld, na een jaar vol voorbereidingen.

Heel veel bewondering voor Jilke en Edwin die jullie hierin begeleiden. En natuurlijk Stichting handen ineen voor Gambia.
    Dank je wel Rietveld Lyceum voor jullie
    bereidheid, enthousiasme en voor de begeleiding van de leerlingen het hele jaar.
    Een verrijking van kennis en ervaring die niet via boeken of IPad te leren is.

Samen maken jullie deze fantastische reis mogelijk.

Ik kijk uit naar het vervolg van jullie reis...... heel veel succes en plezier!