Dag 3 - Kennismaken! - 21 okt

21 oktober 2018

We begonnen vandaag de dag met het idee dat we zouden beginnen met werken. De wekker stond om 06:30 en om 08:00 reden we richting Latriya. Eenmaal aangekomen in het dorp kregen we te horen dat de mensen in het dorp die ons zouden begeleiden er nog niet op hadden gerekend dat we vandaag al zouden beginnen, dus het werd een kennismakings- en verkenningsdag in Latriya.

We kwamen aan bij een poort met een geverfd Gambiaans jongetje tegenover een Nederlands meisje. We reden door de poort en erachter bevond zich een hele mooie en rustgevende plek met wat kippen en geiten die loslopen. In het midden onder een grote boom stond een lange tafel met stoelen met daarop koffie en thee dat voor ons klaarstond. Het huis waar we terecht waren gekomen is van Alassan met zijn vrouw en 7 zoons, hij is de manager van de stichting in Gambia. We werden enorm gastvrij onthaald, de mensen zijn allemaal vrolijk en we begrijpen nu ook waarom Gambia ‘The Smiling Coast of Africa’ wordt genoemd.

Vervolgens  kregen we een rondleiding door de medische post. Voor Gambia is het de meest schone medische post, iets waar Herbert, Marijke en Alassan enorm trots op zijn.

Daarna gingen we naar de school, zowel Herbert, Marijke als Alassan waren daar al een half jaar niet meer geweest. Het was altijd een van de meest mooie scholen van Gambia geweest, eigen moestuinen, speeltoestellen en genoeg meubilair. Er is echter een nieuwe directeur de baas, die al het geld voor renovatie in eigen zak steekt. Hierdoor is de hele school vervallen en niet meer zoals het was. Herbert en Alassan zagen dit nu voor het eerst en schrokken heel erg. Ze lieten het terrein verder met pijn in hun hart zien. Zij zullen nu met verschillende mensen in gesprek gaan om de nieuwe directeur proberen af te zetten.

Hierna vervolgden we onze rondleiding richting de markthal. Deze lag verderop in het dorp, hierdoor kregen we ook een goed beeld van het dorp zelf. Deze markthal zullen wij morgen gaan schilderen. We werden enorm blij onthaald door de vrouwen in de markthal, ze begonnen te dansen en te zingen voor ons. Ze zorgen er hier altijd voor dat je je welkom voelt.

Na de markthal te hebben bekeken, gingen we terug naar het huis van Alassan om even bij te komen.  Er renden kinderen rond waar we nog even mee hebben gespeeld. Het is bijzonder hoe je ondanks de taalbarriere met ze kan communiceren en samen spelen voor hen geen probleem is. De eerste dag in Latriya was voor ons dus een groot succes en we kijken dan ook erg uit naar morgen! Dan kan het verven beginnen!